Hobby Psychologie - Film maken - filmen

Film maken - filmen


Filmen kan iedereen maar goed filmen kan niet iedereen. En bij het maken van een film is het heel belangrijk dat je goed kan filmen. Om goed te leren filmen zijn er een paar dingen waar je op kan letten. Dit zijn: uitsnede, compositie, belichting en de onzichtbare lijn en geluid


Uitsnede

Een goede uitsnede is belangrijk en heeft veel te maken met compositie. Een uitsnede is eigenlijk het beeld wat de kijker ziet. Jij bepaalt door jouw uitsnede wat wel te zien is en wat niet te zien is. Wat goed te zien is op het beeld wordt automatisch belangrijk.


Stel je loopt op straat in Almere centrum en je gaat het stadhuis filmen en onder lopen wat mensen. De kijker denkt dan 'oh, dat is een groot apart gebouw met veel ruiten! Wat zal dat nou zijn? Maar als je in plaats van het gebouw de mensen onder het stadhuis gaat filmen dan denkt de kijker. 'Hey wie is dat en wat doet hij daar. Dat betekent dat wat jij in beeld brengt automatisch belangrijk wordt en bepalend wordt voor het verhaal. Bij een wat grotere filmset zal de regisseur jou vertellen wat je moet filmen. Maar als je in je eentje werkt is het goed als je zelf ook regisseur speelt op het moment dat je filmt.


Je kunt beter niet alleen leuke en of mooie beelden filmen. Dit klinkt misschien gek maar terwijl je filmt moet je er rekening mee houden dat het uiteindelijk gemonteerd wordt. Stel je maakt een interview, dan is het allerbelangrijkst dat de persoon die je interviewt goed in beeld komt. Maar het is net zo belangrijk dat je shots filmt die je ter afwisseling ertussen kan monteren. Stel dat de persoon over zijn familie praat, dan kan je misschien foto's filmen van deze mensen. Als je wat minder mogelijkheden hebt kan je misschien de persoon zijn handen filmen. Gebruik andere shots ter afwisseling van de pratende persoon in beeld. Als je dit niet hebt kan je niet mooi monteren omdat je dan een zogenaamd schokeffect krijgt. Dit schokeffect krijg je als je 2 beelden achter elkaar monteert die veel op elkaar lijken. Dus als je een pratend persoon filmt en dan van dezelfde pratende persoon het hoofd filmt dan krijg je bij de montage een schok effect in het beeld en dat is niet wenselijk.


Je kunt ook dingen expres niet filmen. Bijvoorbeeld als je een moordenaar hebt en de detective de moordenaar moet zoeken. Dan laat je expres de moordenaar uit beeld zodat iedereen zich nou af vraagt wie zal het nou zijn. Of iemand wordt door een spook achtervolgd. Dan laat je eerst takken bewegen en daarna de deur bewegen. Dit gaat zo een tijdje door en dan pas zie je het spook. Dit is een manier om spanning in film te brengen


Compositie

Compositie is niks anders dan de plaatsing van de verschillende objecten in het beeld. Stel dat alle belangrijk objecten links in het beeld staan is dit niet mooi. Objecten kunnen mensen zijn, dingen maar ook de omgeving. Stel je filmt 3 mensen en deze staan alle drie naar de horizon te kijken aan de linker kant van het beeld. Dan kan dit toch een mooi shot zijn want: je hebt 3 mensen links staan maar rechts heb je de horizon en in dit geval speelt de horizon een belangrijke rol in het beeld en kan je zien als object. Mensen niet midden in het beeld te zetten is een manier om de omgeving belangrijker te maken.


Een tip als je mensen of dieren niet gecentreerd in het beeld zet: laat de lege ruimte in de richting waar de persoon of het dier naar kijkt. Je kunt het zelf een keer uitproberen en iemand naar rechts laten kijken en (1 keer) rechts de lege ruimte laten en 1 keer links de lege ruimte laten. Je zult zien dat rechts een mooier beeld oplevert.


Voorgrond en achtergrond is ook belangrijk in een compositie. Het liefst zien wij dingen in de voorgrond,dingen in het midden en dingen in de achtergrond. Dit doe je omdat dan meer diepte komt in het beeld. Hierdoor wordt het aangenamer om naar het beeld te kijken.


Je kunt met de camera iemand groter laten lijken dan hij is maar ook kleiner. Dit doe je door van bovenaf of van onderaf te filmen. Als je wilt dat iemand neutraal in beeld komt dan moet je op de hoogte filmen van deze persoon. Stel je maakt een foto of filmt een kind. Dan is het goed om door de knieën te gaan om op ooghoogte een foto of een film te maken. Je kunt ook een kind heel groot laten lijken door het kind van onderaf te fotograferen. Je kunt ook iemand kleiner laten lijken dan hij is door hem van bovenaf te filmen. Van bovenaf noemen we het vogelperspectief en van onderaf kikvorsperspectief.



Belichting

Belichting is heel belangrijk. Stel je filmt een kerk. Je kunt dmv daglicht en veel daglicht- lampen een gezellige sfeer creëren in de kerk. Maar je kunt het ook heel donker en duister maken zodat je een spannende en onheilspellende sfeer krijgt. We kunnen dan ook wel zeggen dat voor een groot deel de sfeer bepaalt wordt door de belichting. Ook kan de kwaliteit van de film stukken beter worden door lampen(verlichting). Stel dat je s' nachts filmt dan heb je altijd last van ruis in het beeld. Als je felle lampen gebruikt en veel donkere gedeeltes laat in de belichting lijkt het nacht én je hebt een goede kwaliteit film.


Als je mensen filmt is het vaak mooi als je egaal belicht. Je krijgt dan een minder spannend beeld omdat er weinig schaduwen te zien zijn maar als je het goed doet ziet de persoon die je belicht er goed uit.


We hebben ook het fenomeen back- light. Je hebt bijvoorbeeld een lamp, dat is de felste lamp en dat de belangrijkste. Dan heb je een back- light en die schijnt precies in de tegenovergestelde richting. Dit noem je back- light.


Wat je wel moet vermijden is dat het licht direct in de camera schijnt. Als het licht direct in de camera schijnt krijg je allemaal licht en lenseffecten in het beeld. Vaak is dit niet de bedoeling en zie je het object wat je wilt filmen niet meer. Daarom moet je een persoon nooit binnen voor een raam zetten. Buiten is het veel lichter dan binnen. De persoon wordt dan donker en er komt een gloed aan zijn zijkant. In sommige gevallen is het natuurlijk zo dat het wel kan. Maar het is beter om eerst de regels te leren en ze dan te breken op een goed manier. Je kent allemaal wel dat een deur opengaat. Er komt een vel licht uit de deur en er staat een persoon. Deze persoon is vaag en kun je niet goed zien. Vaak is het niet de bedoeling dat de persoon niet goed te zien is maar soms kan die juist heel mooi zijn. Met alle regels in de film geldt dat je ze soms mag breken.



Videocamera


De onzichtbare lijn

Als je filmt dan zie je de onzichtbare lijn niet maar hij is er wel. Wat is het nou eigenlijk en waarom is het nou zo belangrijk. Stel je moet 2 mensen filmen en die zitten tegenover elkaar dan kan je niet overal je camera zetten. Je moet voor jezelf een lijn trekken en aan 1 kant van de lijn blijven. In dit geval is het handig als je de lijn trekt van de ene persoon naar de andere. Dit betekent dat je alleen aan de ene kant van de tafel kan filmen. Dit moet je doen want als je gaat monteren dan zal je merken dat wanneer je de rechterkant van persoon a filmt en ook de rechterkant van persoon b en dit achterelkaar zet het net lijkt alsof ze naast elkaar zitten in plaats van tegenover elkaar. Dit komt omdat de kijker onbewust een positie in de ruimte neemt. De kijker begrijpt dat de camera een beetje kan draaien maar begrijpt niet een camera beweging van meer dan 180 graden. Dan denkt de kijker niet dat de camera ergens anders staat maar dat de positie van de objecten anders is.


Geluid

Geluid is heel belangrijk. Als mensen praten, moeten ze goed te verstaan zijn. Omgeving geluiden zijn soms hinderlijk als ze te hard zijn maar soms geeft het juist extra sfeer. Een voorbeeld is makkelijk te geven. Stel je filmt een auto. Je hoort niks je ziet de auto voor het stoplicht staan. Stel dat je keiharde motor geronk hoort. Dan denk opeens 'hey, hij gaat racen. en dat dacht je niet zonder geluid. Geluid helpt bij het vertellen van het verhaal.


Geluid is ook sfeer. Als je ergens in een kroeg filmt kan de muziek (die je later ook kan toevoegen) bepalend zijn voor de sfeer.


Er zijn verschillende manieren om geluid goed om te nemen. Om mensen hun stemmen op te nemen kan je een richtmicrofoon gebruiken. Een richt microfoon gebruik je om te richten op iemands mond en dan alleen zijn gepraat op te nemen. Dit zie je vaak gebeuren bij live show. Zie je opeens een man met een lange stok. Aan deze stok zit een richtmicrofoon en zo richt hij op de persoon die hij wil opnemen. De microfoon die vaak op camera's zit is minder richt- gevoelig. Deze microfoon moet ook geluiden opnemen die zich niet in beeld bevinden. Dus zo kan je spelen met geluid. Omdat de microfoons minder richten nemen zo ook sneller ruis en geluiden op die je niet wilt. Het kan handig zijn om een speciale mic te gebruiken.


Camerabewegingen:

Met het bedienen van een videocamera is het van belang dat je de camera zo stil mogelijk houdt. Ook als je van links naar rechts beweegt wordt het filmpje veel mooier als je de camera zo soepel mogelijk beweegt. Een statief is ook een optie. Dit is een soort standaartje waar je de camera op kan zetten, zodat die stil blijft staan. Er zijn verschillende camera bewegingen. Dit zijn:

  • Pannen (van links naar rechts draaien met je camera of van rechts naar links)

  • Tilt (De camera van boven naar beneden draaien of van beneden naar boven)

  • Lift (De camera van boven naar beneden bewegen of van beneden naar boven)

  • Zoom (De zoomknop gebruiken om dingen die ver weg zijn dichtbij te halen of van het object te verwijderen)

  • Rijder (de camera bewegen richting het object wat je dichtbij wilt halen of jezelf er van verwijderen)


Diafragma:

Om de hoeveelheid licht die binnenkomt te regelen hebben camera's altijd een diafragma. Een diafragma is te vergelijken met de iris van het menselijke oog. Een iris wordt wijder als het donker is en nauwer als er juist wel licht is. Wat het diafragma van een videocamera dus doet, is de lichtomstandigheden zo aanpassen, dat je toch een goed belicht beeld krijgt en het beeld niet te licht of te donker is.


In en uitzoomen:
Je kunt met de videocamera in en uitzoomen. Dit is handig voor eventuele lange afstanden of juist korte afstanden. Ook is het in en uitzoomen handig voor het centreren op iemands gezicht, zodat je alleen het hoofd ziet. En bij het uitzoomen kan je bijv groepen mensen in beeld krijgen.


Kleurbalans

Op de camera zit een automatische kleurbalans. De kleur balans kan soms verkeert zijn en dan moet je het instellen. Er zit een kleurbalans op jouw camera omdat het kleur van het licht niet altijd hetzelfde is. Buiten heb je vaak blauw licht en binnen geel licht. Om toch een niet te blauw of te geel licht te krijgen zit er op je camera kleurbalans.


Auto settings of Custom

Een echt camera- man zal tegen je zeggen Custom settings van je camera is beter dan auto settings. Bij autosettings doet de camera alles automatisch. Kleurbalans en lichtbalans regelt hij helemaal vanzelf. Als licht verandert, veranderen de settings van kleurbalans en lichtbalans. Deze verandering is meestal niet mooi. Zolang je beginner bent zou ik zeggen gebruik de auto settings. Maar wil je een stapje verder gaan kan je proberen om niet de auto settings te gebruiken. Meestal praat je dan ook over de betere camera's, veel camera ondersteunen alleen auto omdat custom te moeilijk is.

Voer hier uw username en password in:

Username
Password