Hobby Psychologie - Stress Therapie - Wat is stress

Stress Therapie - Wat is stress

Stress kan verschillende vormen aannemen. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Je lichaam gaat in een alarmfase zodat je sneller kan rennen en sneller kan denken. Echter dit vreet energie en het is zaak om uit de alarmfase te gaan naar een gezondere levensinstelling dat er voor zorgt dat je lichaam en geest gezond blijft. Je hebt 3 verschillende soorten stress:
  • lichamelijke stress, bijvoorbeeld: maag- en darmproblemen, hoofdpijn, vermoeidheid etc.
  • emotionele stress, bijvoorbeeld: huilen, depressief, isolering, angsten, prikkelbaar etc.
  • verstandelijke stress, bijvoorbeeld: twijfel, concentratie-problemen, rusteloosheid etc.

Er kunnen tal van factoren stress veroorzaken. Relatieproblemen, werkdruk onzekere financiele situatie, ziekte of rang. Ons lichaam maakt adrenaline aan. Dit stampt nog uit de tijd dat we aangevallen werden door mensen of beesten. Tegenwoordig woorden we ook aangevallen maar niet meer met een speer of vuist maar psychisch. Dit gaat vaak onbewust en hebben we niet door. Een vervelende klant of collega, of een te hoge werkdruk kan er toe leiden dat wanneer je thuis komt je merkt dat je je niet goed voelt. Om uit onze alarmfase te komen maakt ons lichaam cortisol aan. Als je echter onder hoge psychische druk staat kan het zijn dat je lichaam in de stress modus blijft hangen.

Je hebt verschil in gradatie van stress. Het kan zijn dat je moe wordt. Het kan ook zijn dat je hart en vaatziekte krijgt. Adrenaline zorgt voor een verhoging van je bloeddruk zodat er sneller energie naar de spieren kan gaan. Deze verhoogde bloeddruk zorgt er ook weer voor dat je een grotere kans heb op hart en vaatziekte.

Ook kan het zijn dat er spanningen in je lijf zitten. De chinezen noemen het energie knopen. Maar in het westen gaan we er van uit dat lichaam en geest elkaar beinvloeden en dat komt er op neer dat geestelijke stress ook terugkomt in het lichaam. En wanneer je je lichaam uitput doormiddel van sport of werk kan dit ook weer geestelijk nadelen geven.

Wanneer je heel erg gestrest bent en tegen een burnout aan zit kan je niet meer op 1 been staan.