Hobby Psychologie - Mindfulness 5 emotionele Hellen

Mindfulness 5 emotionele Hellen


Bij Mindfulness zijn er 5 emotionele hellen
- De blauwe hel (Je hebt het idee dat je geen gelijk krijgt)
- De gele hel (Je wil meer hebben, meer geld macht etc maar je krijgt het niet)
- De rode hel (Je wilt meer liefde maar je krijgt het niet)
- De groene hel (Je wilt beter presteren maar je presteert niet goed genoeg)
- De witte hel (Je wilt vluchten uit de realiteit omdat je de realiteit niet leuk vind)

De blauwe hel
Je weet dat je gelijk hebt maar niemand geeft je gelijk. Je kan niet omgaan met andere mening heeft dan jij. Je bent boos omdat mensen je geen gelijk geven. Je voelt je onzeker omdat je je afvraagt waarom mensen je geen gelijk geven.

De gele hel
In de gele hel wil je meer geld meer macht etc. Je hebt een gevoel van ik wil meer krijgen. Je denkt dat het gevoel dat je tekort hebt verdwijnt als je meer krijgt. Maar in wezen is de oplossing die je moet zoeken om minder te willen en dan zal het gevoel verdwijnen.

De rode hel
De rode hel is gekenmerkt door eenzaamheid. Je wil meer contacten meer relaties, maar je krijgt het niet. Pas als je de ware liefde hebt gevonden wordt je gelukkig. Echter het beste is ook hier weer om minder te willen

De groene hel
We willen beter presteren, en we denken dat we niet genoeg presteren. We willen meer bereiken in ons leven. Je voelt uitgeput overbelast en moe en je kan niet verder gaan op deze weg. Het beste is ook hier weer minder te willen

De witte hel
We vinden de realiteit niet meer leuk dus we willen ontsnappen uit de werkelijkheid. Dit doen we door alcohol drugs en misschien computeren en muziek. Het beste is om te proberen uit de andere hellen te ontsnappen en zo gelukkig te zijn zodat de realiteit dragelijk is.

Uit de hel komen
Je kan uit de hel komen door de emoties die bij een hel passen toe te laten tijdens meditatie. Je geeft deze emoties een plekje en je benaderd de hel met milde open aandacht. Bijvoorbeeld je voelt je eenzaam. Dan kan je deze emotie toe laten en zeggen ja ik voel me eenzaam. Dan kan je denken van maar ik heb toch 5 vrienden. Bij deze meditatie kan je 2 fouten maken. De eerste fout die je kan maken is dat je de emotie wegdrukt. Ik mag me niet eenzaam voelen. Wat er dan gebeurt je kropt je emoties op en dan blijven ze een rol spelen in je leven en zijn ze niet weg. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren en je laat je meeslepen door de emoties van eenzaamheid of een andere emotie. Je wordt boos je gaat allerlei dingen doen om de emotie te verhelpen. Je hebt geen controle meer over je emoties en daarom doe je dingen die niet erg slim zijn om te doen. Wanneer je gaat mediteren moet je de emoties toelaten en proberen de emotie met milde open aandacht tegemoet te treden zodat je deze emotie een plekje kan geven en dat de emotie minder wordt. Je moet ook niet denken dat je nooit deze emoties zal hebben. Ieder mens heeft wel een paar keer per week dat deze emoties boven komen drijven. Het is dus normaal dat je deze emoties hebt, wat je met meditatie kan doen is dat je beter met deze emoties kan omgaan zodat je beter kan functioneren.

Kanttekeningen
Mensen in de derde wereld zou je kunnen zeggen van je hebt geen gelijk. Je moet genoegen nemen met wat je krijgt. En je moet niet meer willen. Helaas denk ik dat hellen ook echt kunnen zijn door omgevingsfactoren. Kijk naar de mensen in de derde wereld. Die hebben omgevingsfactoren waarvan je kan zeggen dat ze in een emotionele hel leven. Ook kan het zo zijn dat je door je baas in een emotionele hel terecht komt, omdat hij wilt dat je beter presteert maar je kan het niet. Wat ik wil aangeven is dat meditatie je kan helpen om uit de emotionele hel te komen en je sterker maken voor de realiteit. Door de meditatie kan je psychische belastbaarheid vergroten. Echter het is niet zo dat je door meditatie tegen elke vorm van de realiteit beschermd bent en dat je zo de hele wereld aankan.

Jeroen

Voer hier uw username en password in:

Username
Password