Hobby Psychologie - Hoofdstuk 1 Wat is Cognitieve gedragstherapie ( cg

Hoofdstuk 1 Wat is Cognitieve gedragstherapie ( cg


Voor mensen die nog helemaal niet bekend zijn met deze therapie betekent het eigenlijk op een systematische manier je gedachten uitpluizen en ordenen. Kijken welke gedachten nuttig zijn en wel gedachten niet nuttig zijn. Het woord bestaat uit drie woorden.

Cognitief Hiermee bedoelen we wat we denken. Wat gaat er in je hoofd om.
Gedrag Dit woord betekent  hoe je handelt. Wat je doet. Dit kan ook bepaalde dingen zeggen zijn.
Therapie Hiermee wordt bedoelt dat er een  manier van denken bedacht is door mensen om op een sytematische manier een oplossing te zoeken voor je probleem.

Cognitieve gedragstherapie wordt veel gebruikt als mensen problemen hebben in het dagelijks leven op emotioneel vlak. Je kan ook een geloof zoeken maar bij deze therapie is het deels een filosofie en ook grotendeels wetenschap. Daarom wordt deze therapie  veel gebruikt bij meerdere problemen.
- Je niet goed voelen
- Onrealistiche dingen denken (psychoties)
- Dwangmatig gedrag

Veel van deze dingen hebben te maken met hoe je denkt. Bijvoorbeeld je denkt dat je niet mooi bent en daarom voel je je niet goed. Of je denkt dat de wereld vergaat en wordt bang. Of je denkt dat je snel ziektes oploopt en daarom was je je handen 50 keer per dag. Als je meer hierover wilt weten hoe je emotionele problemen kan oplossen dan is cognitieve gedragstherapie iets voor jou.

Hoe werkt het






















Bij Cognitieve gedragstherapie maak je onderscheid tussen 4 dingen
- Gebeurtenissen
- Gedachten
- Emoties
- Gedragingen

Je kan je voorstellen dat je je niet goed voelt. Meestal zeggen mensen dat komt daar en daar door. Bij cognitieve gedragstherapie gaan we ervan uit dat je gedachten bepalen hoe je je voelt. Je handelen komt voort uit je gedachten en je emoties. De gebeurtenis is een prikkel die je op verschillende manieren kan interpeteren.

Een voorbeeld. Er gebeurt iets beneden en je hoort geluid. Je weet niet wat het is. Dit noemen we de gebeurtenis of prikkel.

Een gedachte kan zijn: "Het is de inbreker en die gaat mij vermoorden." of "Het is een inbreker die mijn spullen wil stelen." Maar daar ga je een stokje voor steken. Een andere gedachten kan zijn: "Het is de kat."

Bij de gedachten van de inbreker kan je bijvoorbeeld boos worden omdat je denkt dat de inbreker weg moet gaan. Of je kan bang worden omdat je bang bent dat de inbreker agressief gaat worden. In dit geval is boos een emotie en bang is ook een emotie. De bange emotie krijg je wanneer je denkt dat de inbreker gevaarlijk is. De boze emotie krijg je als je gedachten is dat het jouw huis is en dat je je spullen gaat beschermen. Bij de kat zal je waarschijnlijk niks doen en of een blije emotie hebben.

Nu zal je zien dat bij verschillende gedachten verschillende reacties horen.
Bij de kat zal je waarschijnelijk niks doen en weer in slaap vallen. Als je denkt dat de inbreker je gaat vermoorden dan ga je bang in een hoekje zitten en je verstoppen. Als je denkt dat hij jouw spullen gaat pakken dan ren je naar beneden en ga je de inbreker wegjagen. Dus we kunnen constateren dat je door 1 geluid (de gebeurtenis) verschillend kan denken en daardoor verschillend kan reageren en verschillend gedrag vertoont.

Dit is de basis van cognitieve gedragstherapie of CGT.

Voer hier uw username en password in:

Username
Password