Hobby Psychologie - Transsexuelen zijn niet ziek

Transsexuelen zijn niet ziek

Created: 2010-01-9 Last modified: 2010-01-9 Published: 2010-01-9

Volgens de DSM zijn transseksuelen ziek. Maar de Transseksuelen zijn het hier niet mee eens. Volgens de Transseksuelen moet er hetzelfde gebeuren als met de homo rechten. De huidige situatie is dat veel transseksuelen geen hormonale behandeling krijgen. Ze worden uitgesloten van arbeid en sociaal leven. Daarom is er op 11 oktober een demonstratie geweest Barcelona, Bilboa, donostia, Gasteiz, Zaragoza, Madrid, Brussel, Lissabon en Parijs een demonstratie geweest.

In deze demonstratie wordt er gestreden om de rechten van transseksuelen. Ze willen dat het niet meer gezien wordt als ziekte door dokters en niet in de dsm als ziekte. Dit is in '92 ook gebeurt bij de homo's. Tevens willen ze hormonale behandelingen en toegang tot chirurgische ingrepen.

Het discussiepunt is:  wat zijn de grenzen van normaal. De rol van man en vrouw zijn vastgelegd, de demonstratie is bedoeld om een andere kijk te geven op normaal. De rol van man en vrouw blijven hetzelfde maar er moet verruiming komen op wat maatschappelijk geaccepteerd is in de maatschappij. Op dit moment zijn homo's redelijk geaccepteerd. Vroeger was dit niet het geval en werden ze geïntimideerd, uitgesloten en verketterd. Deze zaken spelen nog wel een rol maar zijn niet meer zo heftig als toen de eerste homo's uit de kast kwamen. De transseksuelen vinden dat ze meer geaccepteerd moeten worden door de maatschappij net zoals met de homo's. Het is nu nog een officiële ziekte dat je transseksueel bent. De eerste stap tot acceptatie van transseksuelen is dat het geen officiële  (psychiatrische) ziekte meer is, maar dat je gerust kan zeggen ik ben transseksueel.