Hobby Psychologie - De farmaceutische industrie krijgt tegenspraak

De farmaceutische industrie krijgt tegenspraak

Created: 2009-08-26 Last modified: 2009-08-26 Published: 2009-08-26

Er is tegenwoordig overal een pil voor. Onderzoeken worden nu vooral gedaan door commerciële bedrijven. Steeds meer signalen wijzen erop dat de ontwikkelingen over medicatiegebruik niet meer open een eerlijk zijn.

Steeds meer verkopers die gestopt zijn bij het werken bij de farmaceutische industrie zeggen er is iets mis. Wij zijn niet bezig met informatie verstrekken die objectief is maar we zijn bezig met verkopen van medicijnen. Het grote verschil met verkopen en informatie verstrekken is dat als je verkoopt schets je een zo positief beeld. Dit beeld over jouw medicijnen wordt gecreëerd door de marketing afdeling. Alleen de onderzoeken die  een positief beeld scheppen van de medicatie wordt gepubliceerd. Onderzoeken zoals bijwerking worden niet gepubliceerd. Elk farmaceutische bedrijf is verplicht de bijwerkingen op de medicatie te zetten. Maar hoe je de bijwerkingen op de medicatie zet heb je meerdere mogelijkheden voor. Als je zenuwstelsel door de medicatie aangetast wordt dan kan je zeggen je kan duizelig worden. Je zeg niet dat je zenuwstelsel aangetast word maar je omschrijft de bijwerkingen hiervoor. Deze methode leidt ertoe alsof het lijkt dat de bijwerkingen minder erg zijn maar in wezen zijn de bijwerkingen vele malen erger.

De laatste tijd is er steeds meer tegenspraak tegen deze methode en werkwijzen. Er ontstaat steeds meer een roep naar de goede oude tijd dat de onafhankelijke organen die medicatie testen onafhankelijk hun werk deden. In de huidige periode wordt medicatie steeds meer getest door het bedrijf zelf en is de onafhankelijkheid verdwenen.

De artsen die onafhankelijk zijn worden door de farmaceutische industrie gescreend en gekeken hoe ze het beste hun producten kunnen slijten. Er wordt gekeken naar de persoonlijkheid van de doctor. De doctor krijgt onderzoeken te zien die een positief beeld schetsen van de situatie en niet onafhankelijk. Hierdoor wordt het voor de doctor of arts moeilijk om te beoordelen wat een goede medicijn is en wat een slechte medicijn is. De dokter ziet alleen maar geweldige medicatie terwijl de praktijk anders uitwijst. Dit kan betekenen dat de dokter denkt dat het goede medicatie is maar dat er eigenlijk wel wat mis met deze medicatie is terwijl dit niet boven tafel komt. Daarom zie je in de huidige periode steeds meer mensen zeggen die in de farmaceutische industrie gewerkt hebben dat deze methode tot een gezondheidsrisico leidt omdat slechte medicatie met een goede marketing methode kan leiden dat de medicatie goed verkocht wordt. Dit is niet de situatie die we willen hebben.